Grzegorz Kowalewski
ARTYKUŁ

(Polski) PDF

STRESZCZENIE

Artykuł przedstawia miesięczny pomiar horyzontu prognoz przeprowadzonych dla przedsiębiorstw usługowych na podstawie badania przeprowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny od początku 2003 r. do maja 2011 r. Pytania ankiety prognozującej zostały porównane z odpowiednimi pytaniami diagnostycznymi dla okresu prognozowania. Dotyczyły one ogólnej i finansowej sytuacji przedsiębiorstwa, popytu na usługi, skali sprzedaży usług, jak również cen sprzedanych usług. Dane poddano wygładzaniu ze względu na obecność wahań sezonowych i przypadkowych. Analiza pokazała, że zakres horyzontu prognoz sięga od jednego do trzech miesięcy w ponad połowie przypadków.

SŁOWA KLUCZOWE

trendy w biznesie, prognozowanie, badanie ankietowe, badanie przedsiębiorstw

BIBLIOGRAFIA

Badanie koniunktury gospodarczej (2009), GUS

Hellwig Z. (1965), Schemat budowy prognozy statystycznej metodą wag harmonicznych, „Przegląd Statystyczny”, nr 2

Kowalewski G. (2009), Zarys metod badania koniunktury gospodarczej, UE, Wrocław

Załuska U. (2003), Prognozowanie koniunktury gospodarczej z wykorzystaniem opinii menedżerów (praca doktorska), AE, Wrocław

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0