Artykuł przedstawia miesięczny pomiar horyzontu prognoz przeprowadzonych dla przedsiębiorstw usługowych na podstawie badania przeprowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny od początku 2003 r. do maja 2011 r. Pytania ankiety prognozującej zostały porównane z odpowiednimi pytaniami diagnostycznymi dla okresu prognozowania. Dotyczyły one ogólnej i finansowej sytuacji przedsiębiorstwa, popytu na usługi, skali sprzedaży usług, jak również cen sprzedanych usług. Dane poddano wygładzaniu ze względu na obecność wahań sezonowych i przypadkowych. Analiza pokazała, że zakres horyzontu prognoz sięga od jednego do trzech miesięcy w ponad połowie przypadków.
trendy w biznesie, prognozowanie, badanie ankietowe, badanie przedsiębiorstw
Badanie koniunktury gospodarczej (2009), GUS
Hellwig Z. (1965), Schemat budowy prognozy statystycznej metodą wag harmonicznych, „Przegląd Statystyczny”, nr 2
Kowalewski G. (2009), Zarys metod badania koniunktury gospodarczej, UE, Wrocław
Załuska U. (2003), Prognozowanie koniunktury gospodarczej z wykorzystaniem opinii menedżerów (praca doktorska), AE, Wrocław